مرکز تحلیل Omdia، اپراتورهای مخابراتی برتر در جهان را به دلیل پیشرفتهای مختلف آنها به واسطه بازآفرینی شرکت فناوری رتبهبندی کرده است. طی این رتبهبندی، سه شرکت آسیا و اقیانوسیه (APAC) در ردههای بالای جدول ردهبندی جای گرفته و نسبت به همتایان خود در اروپا و آمریکای شمالی پیشتاز شدند. طبق گفته این مرکز تحلیل، NTT، China Mobile و SK Telecom در مقیاس توسعه کسب و کار و ارائه ترکیب خدمات مرسوم مخابراتی و خدمات فناوری نزدیک به آنها از بهترینها هستند. در شکل 1، نمودار ارائه شده توسط Omdia اپراتورهای برتر این حوزه نمایش داده شده است.
شکل 1- رتبهبندی اپراتورهای مخابراتی در تبدیلشدن به شرکت فناوری
اپراتور Telefónica در این ردهبندی رتبه چهارم را دارا است و بالاترین امتیاز را در میان اپراتورهای خارج از آسیا اقیانوسیه از آن خود کرده است. این رتبه نشاندهنده پیشرفت این اپراتور به عنوان یک ارائه دهنده امنیت سایبری و دیگر خدمات دیجیتال سازمانی است که به واسطه تاسیس بخش فنی تجاری Telefónica در سال 2019 حاصل شده است. اپراتورهای AT&T ایالات متحده، Vodafone انگلیس و اتصالات امارات متحده عربی نیز هر سه در رتبه پنجم قرار دارند. اپراتور Reliance Jio هند در رتبه ششم (در واقع در رتبه هشتم فهرست قرار دارد) و Orange فرانسه و Deutsche Telekom آلمان هر دو در رتبه هفتم (نهم و دهم در فهرست) جای گرفتهاند.
اپراتور Axiata مالزی و MTN آفریقای جنوبی در انتهای فهرست قرار دارند. به اپراتورهایی همچون China Telecom و China Unicom (هر دو در چین)، Softbank (ژاپن)، Verizon و T-mobile (ایالات متحده)، BT/EE (انگلیس)، América Móvil (مکزیک) و Bharti Airtel (هند) اشارهای نشده است. Omdia اذعان میدارد که این مطالعه و بررسی، تلاشهای 12 ارائهدهنده پیشتاز خدمات مخابراتی را ارزیابی میکند و در واقع نمیگوید که این ارزیابی یک راهنمای قطعی است. اگرچه انتخابهای این ارزیابی منعکسکننده این نقطه نظر است که عملکرد کدام اپراتورها در گذار از شرکت مخابراتی به شرکت فناوری برجسته خواهد شد.
Matthew Reed، تحلیلگر ارشد در Omdia توضیح داد: «هزینه بالای استقرار شبکه 5G و فیبر با رشد کم درآمد از خدمات ارتباطی همراه شده و همین امر منجر به آن شده که بسیاری از شرکتهای مخابراتی خودشان را به عنوان شرکتهای فناوری بازآفرینی کنند. یک شرکت مخابراتی که مدل شرکت فناوری را با موفقیت اتخاذ کرده، یک سازمان نرمافزار محور است که خدماتی همچون هوش مصنوعی، کلان داده، ابریسازی و اینترنت اشیاء را ارائه میدهد و میتواند تحول دیجیتال را برای بخشها و بازارهای عمودی ویژه پیادهسازی کند.» اپراتور China Mobile موفق به کسب امتیاز 31 از حداکثر امتیاز 40 در فرایند الگوسازی شده است؛ به واسطه توسعه پلتفرم پهنای باند آن، قابلیتهایش در حوزه هوش مصنوعی، کلان داده و امنیت، همچنین نمونه کارهایش از خدمات و راهکارهای دیجیتال برای سازمانها در بازارهای عمودی مختلف به خوبی کسب امتیاز کرده است. درآمد این اپراتور از ارائه خدمات دیجیتالی جدید با عنوان درآمد تحول دیجیتال، بالغ بر 29.4 درصد از مجموع درآمد خدمات آن در سال 2023 تا 22.4 درصد در سال 2024 محاسبه شده است. اپراتور NTT امتیاز 30 از 40 را کسب کرده است؛ نقاط قوت آن در حوزه خدمات نرمافزاری و سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. SK Telecom امتیاز 28.5 از 40 را کسب کرده است؛ استراتژی این اپراتور تبدیل شدن به شرکت جهانی هوش مصنوعی ذکر شده است. Telefónica رتبه نسبتاً خوبی را به واسطه واحد فنیاش به دست آورده است. وضعیتها و استراتژیهای AT&T، اتصالات و Vodafone به ترتیب با عنوانهای “پذیرنده اولیه هوش مصنوعی” (صرفهجویی 6 میلیارد دلاری)، “خریدار مشتاق داراییهای دیجیتال جدید” و “مدافع سرسخت فروشهای سازمانی و فناوریهای اینترنت اشیاء” عامل اصلی کسب امتیاز آنها به شمار میآیند.
Vodafone به سمت جداکردن کسب و کار اینترنت اشیاء خود با عنوان ”واحد مستقل در شراکت با مایکروسافت” حرکت میکند، که در 1 آوریل عمومی شد. این عمل به منظور “توسعه عملیات اینترنت اشیاء، که در حال حاضر در خارج از چین در نوع خود بزرگترین محسوب میشود” مورد توجه قرار گرفته است. Reed بیان میدارد: «به طور کلی، اپراتورهایی که در این الگوسازی پوشش داده شدهاند، در حال حرکت به سمت مدل عملیاتی نرمافزار محور همراه با توسعه خدمات دیجیتالی سازمانی هستند. اما تمرکز بازارهای عمودی آنها به طور کلی کمتر پیشرفته است و موضوعی است که به کار بیشتری نیاز دارد.»
منابع:
J. Blackman, “rcrwireless,” 30 April 2024. [Online]. Available https://www.rcrwireless.com/20240430/carriers/good-progress-chinamobile-ntt-sk-telecom-ranked-top-for-tech-cotransformation