در سراسر دنیا، اپراتورهای موبایل در تلاش برای پیادهسازی و تجاریسازی نسل پنجم موبایل (5G) میباشند. همزمانی توسعه تکنولوژی 5G با سایر تکنولوژیها مانند هوش مصنوعی، رایانش ابری، رایانش لبه، برنامهنویسی مبتنی بر میکروسرویس و تولید نرمافزارهای Cloud native، مجازیسازی در سطوح مختلف شبکه، سرویسهای ابری، تحلیل کلان داده، بلاکچین و کاربرد عملیاتی آنها در اپراتورها و صنعت تلکام، منجر به پدید آمدن فرصتهای جدید درآمدزایی و تغییر نقش اپراتورها در زنجیره ارزش خدماتدهی شده است. بهمنظور کسب جریانهای درآمدی جدید و منتفع شدن از این بازار جذاب، اولین گام تغییر مدلهای کسبوکار و استراتژیهای بازاریابی و توسعه بازار است که منجر به تغییر سیستمهای پشتیبانی کسبوکار (BSS) و تدوین نقشه راه جامع و شفاف توسعه این سیستمها میشود. بهمنظور پشتیبانی از این تحول و کمک به اپراتورها در جهت تغییر نقش و جایگاه از ارائهدهنده سنتی سرویسهای اتصال شبکهها به توانمندساز خدمات (enabler) برای 5G و IoT و در نهایت به ایجادکنندگان خدمات (Service Creator)، میبایست نسل جدیدی از سیستمهای پشتیبانی کسبوکار توسعه یافته و مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
هدف
هدف تهیه سندی جهت تحول اپراتورها در همه جوانب کاری از جمله فرهنگ، سازمان، مهارتها، سرویسهای دیجیتال و فرآیندها (تعامل با مشتری و شریک)، به منظور بهرهبرداری مناسب از تکنولوژی 5G میباشد.
ضرورت
دستاوردها
تهیه سند جامع برای نسل بعدی BSS و نقشه راه اپراتور برای فناوری های نوین
تعیین نقش اپراتور همراهاول و جایگاه آن در اکوسیستم ICT
تعیین عوامل موثر و محرکهای اصلی (مبتنی بر جایگاه فعلی و آینده متصور) برای راهاندازی نسل 5
تعیین چشمانداز و اهداف مشخص شده، مدل پیادهسازی و بهرهبرداری از نسل 5